FAQs

Informacje ogólne

  • Gdzie można szybko odczytać nośność opony Bridgestone?

    Nośność określona jest liczbą gwiazdek (*) w przypadku opon radialnych i wskaźnikami handlowymi (Ply Rating - PR) przy oponach diagonalnych. Im wyższa nośność, tym większa liczba gwiazdek (od * do ***) lub liczba wskaźnika handlowego. Oznaczenie MS (wyłącznie nośność Bridgestone) jest skrótem pochodzącym od Multi-Star i oznacza, że taka opona jest przeznaczona zarówno do ładowarek, jak również do maszyn do prac ziemnych i jej wskaźnik będzie zależał od sposobu użytkowania.

  • Co oznacza Tyre Tread Classification?

    Wszystkie opony OTR są podzielone na klasy według rozmiaru, nośności, ciśnienia i prędkości. Klasyfikacje te są standardem i zostały określone przez wszystkie zaangażowane strony (producenci opon, pojazdów itd…). Wszystkie opony OTR są zarejestrowane zgodnie z normami stowarzyszenia TRA (Tyre and Rim Association).

    Kod

    Litera określa typ użytkowania opony:
    L = ładowarki (Loader)
    E = maszyny do prac ziemnych (Earthmover)
    G = równiarki (Grader)

    Klasyfikacja

    Liczba określa głębokość bieżnika opon:
    2 lub 3 = bieżnik o standardowej głębokości (100%)
    4 = bieżnik głęboki (150%)
    5 = bieżnik bardzo głęboki (250%)

    Tyre Tread Classification (TRA)

  • Jakie informacje podane są na bokach opon?

    Więcej informacji na temat oznaczeń na oponach i struktur opon sklasyfikowanych według typu serwisowania i oznaczeń Bridgestone znajdziesz tutaj.

Serwisowanie opon

  • Czy uszkodzone opony można naprawiać?

    Oceną możliwości i sensu naprawy opony zajmuje się dealer opon. Dokona on wyceny kosztów naprawy, uwzględniając pozostały okres potencjalnej eksploatacji opony, aby zagwarantować:
    • optymalne użytkowanie pozostałego bieżnika
    • optymalne koszty serwisowania na jedną godzinę lub jeden kilometr przebiegu opony 
  • Jak pompować opony?

    Zakładanie opon OTR jest złożoną czynnością i wymaga przestrzegania ścisłych procedur. Prace związane z zakładaniem opon należy powierzyć doświadczonemu profesjonaliście posiadającemu odpowiednie wyposażenie.

  • Dlaczego ciśnienie w oponach odgrywa tak ważną rolę?

    Opona wypełniona jest powietrzem, które utrzymuje ładunek – nie karkas.
    Opona musi być użytkowana z optymalnym ugięciem pod kątem przewożonego ładunku, dlatego ciśnienie w oponie musi odpowiadać danemu ładunkowi
    Zbyt niskie ciśnienie powoduje nadmierne ugięcie opony, które z kolei wiąże się z naprężeniami mechanicznymi powodującymi wytwarzanie ciepła.
    Zbyt wysokie ciśnienie zmniejsza naturalne ugięcie opony, co może prowadzić do uszkodzenia, a nawet wybuchu opony.

    Ciśnienie w oponach określa się na podstawie: 

    • instrukcji producenta pojazdu
    • parametrów technicznych opony
    • rodzaju prac, które będą wykonywane z użyciem pojazdu
    • powierzchni, na której pojazd będzie użytkowany