Badanie Bridgestone potwierdza, że regularne utrzymanie opon ratuje życie

kwi 23 2018

Obraz z widokiem wideo z lotu ptaka na autostradę

Jak wykazało nowe badanie przeprowadzone przez Bridgestone i operatora autostrad Highways England, niemal trzem czwartym wypadków na autostradzie, których przyczyną jest uszkodzenie opony, można zapobiec, jeśli kierowcy będą przeprowadzali podstawowe kontrole.

W trwającym 18 miesięcy badaniu, w którym analizowano szczątki opon, wykazano, że spośród ofiar wypadków samochodowych w 2016 roku, ponad 30 osób zginęło lub zostało poważnie rannych w wypadkach, do których doszło z powodu niewłaściwych lub uszkodzonych opon. Zespół badawczy odkrył, że w przypadku prawie trzech czwartych przebadanych próbek opon głównymi przyczynami było niewłaściwe napompowanie lub przebicie przez leżące na jezdni odłamki. Wyniki badania przeprowadzonego przez Highways England – spółkę rządową odpowiedzialną za obsługę, utrzymanie i remonty angielskich autostrad i dróg głównych klasy A – wykazały, że kierowcy mogą zmniejszyć ryzyko wypadku, przeprowadzając regularne kontrole bezpieczeństwa opon. Jak mówi Richard Leonard z Highways England: "Te proste kontrole mogą uratować życie. Badanie potwierdza nasze przekonanie, że użytkownicy dróg muszą się bardziej angażować i wyrobić sobie nawyk kontroli ciśnienia i głębokości bieżnika przed wyjazdem, a także uważnie patrzeć, czy [...] na jezdni nie leżą żadne odłamki."

Bezpieczeństwo opon to sprawa nadrzędna

W trakcie projektu personel baz technicznych Highways England w hrabstwie West Midlands dostarczył ponad 1000 sztuk szczątków opon z autostrad działowi technicznemu Bridgestone, który zajął się ich analizą. Badania 1035 fragmentów opon pochodzących z autostrad M1, M6, M40, M5 i M42 ujawniły następujące fakty:

  • 56% opon zostało uszkodzonych w wyniku przebicia przez odłamki leżące na jezdni/poboczu
  • 18% zostało uszkodzonych z powodu nieprawidłowego napompowania
  • 8% zostało uszkodzonych z powodu niewłaściwego utrzymania pojazdu
  • 1% został uszkodzony z powodu wad produkcyjnych
  • 1% został uszkodzony z powodu nadmiernego gorąca
  • 16% przypadków nie udało się zidentyfikować

Głównym winowajcą były niedopompowane opony i niewłaściwe utrzymanie samochodu, co złożyło się na 26% wszystkich próbek. Szczególnie niepokojące były te próbki, w których badacze wykryli, że przyczyną była jazda na oponie dojazdowej aż do jej zniszczenia, a także niedopuszczalne naprawy sznurem, które przy prędkości 70 mil na godzinę (ok. 112 km/h) grożą śmiertelnym wypadkiem. Menedżer ds. technicznych Bridgestone, Gary Powell, który nadzorował analizę szczątków wraz z serwisantem terenowym Peterem Mouldingiem i resztą działu technicznego firmy, stwierdził: — Prawidłowa kontrola pojazdu i programy utrzymania mogą wykryć wiele rodzajów dostrzeżonych uszkodzeń i zapobiec wielu wypadkom. W świetle tych wyników doradzamy też montowanie układów monitorowania ciśnienia w oponach w tych pojazdach, w których nie stosuje się jeszcze tej technologii. Pozwoli to wykrywać przebicia i spadki ciśnienia.

Pobierz pełny raport