Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zapewnienia najwyższego poziom satysfakcji z jej użytkowania. Wykorzystujemy pliki cookie w celu zapamiętania Twoich ustawień i gromadzenia statystyk internetowych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na przesyłanie plików cookie na urządzenie, zmień odpowiednio ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Jeżeli wyrażasz zgodę na przesyłanie plików cookie na urządzenie, kliknij „Dalej”. Należy pamiętać, że ustawienia plików cookie w przeglądarce internetowej można zmienić w dowolnym momencie, wyłączając niektóre lub wszystkie z nich. Więcej informacji na temat wykorzystywanych przez nas plików cookie znajduje się w naszej „Polityce plików cookie”.
Nowe generacje opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych, autobusów, pojazdów rolniczych i motocykli są testowane właśnie na tym nowoczesnym poligonie testowym. Jego budowa była częścią dużego i wciąż realizowanego planu inwestycji w badania, produkcję i marketing, a sam obiekt jest dowodem zaangażowania Spółki w rozszerzanie działalności w Europie.

Precyzyjne testowanie na wszystkich rodzajach powierzchni

EUPG, będący jednym z najnowocześniejszych poligonów testowych, został zaprojektowany specjalnie do testowania opon i jest wyposażony w najbardziej zaawansowany sprzęt drogowy. Bardzo wąskie tolerancje gwarantują całkowitą płaskość torów, umożliwiając niezwykle precyzyjne i szczegółowe pomiary oraz subiektywne i obiektywne oceny, na które nie ma wpływu zakłócający hałas. Różne materiały i ich kombinacje tworzą wiele rodzajów nawierzchni, symulując większość warunków drogowych w Europie.

Rozmiary poligonu i stale monitorowane doskonałe warunki drogowe umożliwiają producentom pojazdów wykonanie ogromnej liczby manewrów i testów realizowanych w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach.

Testowanie przy dużych prędkościach
Najważniejszym elementem poligonu jest czterokilometrowy owalny tor, którego prosta północna ma 15 m szerokości i cztery pasy, a prosta południowa 35 m szerokości i dziewięć pasów. Taka konfiguracja pozwala na znaczne zmiany pasa ruchu samochodami jadącymi nawet z prędkością 250 km/h.

Zakręty zostały wyprofilowane pod maksymalnym kątem 37°, co umożliwia testowanie przyczepności przy dużych prędkościach, w szczególności testowanie mieszanek gumy o bardzo wysokiej wydajności. Elementy testowane przez kierowców na tym torze obejmują zmianę pasa ruchu przy dużej prędkości, liniowość, stabilność podczas jazdy na wprost, slalom i zwolnienie przepustnicy.
Z drugiej strony mamy testy przy małych prędkościach sprawdzające liniowość prowadzenia i slalom na prostych dla wszystkich opon Bridgestone i Firestone.

Pełne dane
Wewnątrz toru znajduje się 9-hektarowe tzw. „czarne jezioro” do testowania dynamiki przyspieszenia, hamowania i pokonywania zakrętów różnymi pojazdami. Wiele z tych testów służy weryfikacji danych uzyskanych w wyniku modelowania i symulacji w oprogramowaniu wykorzystywanym w Europejskim Centrum Technicznym.

Wyjątkową zaletą EUPG jest to, że owalny tor i plac do testów dynamicznych są połączone. Kierowcy mogą dzięki temu zwiększyć prędkość do granic możliwości i wjechać na plac przy pełnej prędkości, w całkowicie bezpiecznych warunkach, wykonując wymagane manewry, dla uzyskania wyczerpujących informacji.

Obiekt do jazdy na suchej nawierzchni, mierzący 4 km długości i 8 m szerokości, również stanowi część poligonu. Na torze znajdują się obszary dla dużych, średnich i małych prędkości z różnymi zakrętami, promieniami i nachyleniami. Kierowcy mogą tu sprawdzać wszystkie aspekty prowadzenia pojazdu na suchej nawierzchni, np. stabilność boczną, precyzję prowadzenia, przenoszenie obciążenia i przyczepność.

EUPG udostępnia też prostą do analizowania hałasu przejazdu dla opracowania opon spełniających unijne dyrektywy i rozporządzenia EKG dotyczące hałasu pochodzącego z kontaktu opona/droga. Dalsze prace rozwojowe nad ograniczeniem hałasu odbywają się na torach do testów NVH (testy hałasu, wibracji, uciążliwości działania), każdy o wymiarach 400 m x 3,2 m.

Nowoczesne obiekty do testów na mokrej nawierzchni
Pięć nawierzchni w obszarze do jazdy z poślizgiem służy do testowania przyczepności bocznej na mokrej nawierzchni dla różnych współczynników tarcia (średnice 60-140 m).

Zbiornik z automatycznym zraszaczem i systemem odzyskiwania wody wykorzystywany jest do testów dwukierunkowego aquaplaningu na zakrętach (w prawo-w lewo).

Z kolei aquaplaning wzdłużny jest testowany na prostym torze (120 m x 5 m) z zaawansowanym systemem zraszania, który jest w stanie pokryć cały pas ruchu, lub osobno prawą i lewą stronę, w zależności od wymagań.

Dostępne są również tory do hamowania na suchej i mokrej drodze (120 m x 3,5 do 7,5 m) o nawierzchni asfaltowej i betonowej.

Obiekt posiada również dwa okrągłe tory dla ciągników (75 m średnicy - 7 m szerokości), do testowania wytrzymałości bieżników i trwałości osnowy, a ponadto warsztat dla samochodów ciężarowych, autobusów i pojazdów rolniczych.

Tor do testów na mokrej nawierzchni (1,6 km x 8 m) z dużymi promieniami zakrętów umożliwia testowanie pojazdów standardowych i wyczynowych przy różnych prędkościach. Zaawansowany system zraszania pozwala kierowcom testować opony bardziej efektywnie, a ponadto oferuje możliwość odzyskiwania wody.

Oddzielny tor o długości 3,9 km symuluje warunki na drogach wiejskich. Dzięki różnym nawierzchniom asfaltowym, kierowcy mogą ocenić komfort jazdy i prowadzenia w rzeczywistych sytuacjach.

Specjalny obszar jest również zarezerwowany dla europejskich testów dla uzyskania certyfikatów.

Ten kompleksowy obiekt do całorocznych testów pozwala na przeprowadzanie wszelkich niezbędnych testów na wolnym powietrzu, zarówno subiektywnych jak i obiektywnych, jednocześnie na suchej i mokrej nawierzchni, dostarczając strategicznej przewagi w wysiłkach zmierzających do osiągania coraz bardziej ambitnych celów w zakresie efektywności opon.

Europejskie Centrum Szkoleniowe Bridgestone
Bridgestone zainaugurował działalność Europejskiego Centrum Edukacji (EUEC) na terenie EUPG w maju 2005 roku. EUEC obejmuje Centrum Szkoleniowe Bridgestone i Centrum Komunikacyjne. Jego zadaniem jest przekazywanie know-how i DNA wewnętrznym i zewnętrznym interesariuszom w ramach szkoleń technicznych i handlowych, a także w ramach wizyt i eventów.

Centrum szkoleniowe położone w sąsiedztwie EUPG oznacza również możliwość zapewnienia pełnego i efektywnego procesu uczenia się obejmującego wykłady w odpowiednio wyposażonych salach, szkolenie z montażu/demontażu opon i diagnozowania kół w warsztatach wyposażonych w najnowocześniejsze maszyny oraz prawdziwe jazdy testowe produktów Bridgestone na dedykowanym torze, w bezpiecznym środowisku testowym.