Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie, aby zapewnić najwyższą jakość podczas jej przeglądania. Pliki cookie są również stosowane celem zapamiętywania ustawień i gromadzenia statystyk strony. Jeśli zaakceptujesz pliki bez jakichkolwiek zmian ustawień, przyjmujemy że akceptujesz również otrzymywanie plików cookies na tej stronie. Istnieje jednak zawsze możliwość zmiany ustawień plików cookie.

Porady

Ciśnienie w oponach / Pompowanie

08 maja 2012

Valentino Rossi

Zawsze pamiętaj o odpowiednim napompowaniu przedniej i tylnej opony oraz regularnie sprawdzaj ich ciśnienie. Ciśnienie napompowania ma bezpośredni wpływ na osiągi i zużycie opon.

Zawsze utrzymuj w obu oponach ciśnienie powietrza zalecane przez producenta motocykla. Przekłada się to na dłuższy przebieg i bezpieczniejszą jazdę. W instrukcji obsługi motocykla znajdziesz zalecane ciśnienie powietrza przy zimnych oponach. W niektórych motocyklach zalecane ciśnienie będzie się różnić między przednią a tylną oponą. Wartości ciśnienia podane na ścianach bocznych opon dotyczą wyłącznie maksymalnego obciążenia. Czasami będą one jednak odpowiadać również wartościom zalecanym przez producenta.

Jazda na niedopompowanych oponach jest niebezpieczna. Opony będą się zbyt mocno nagrzewać, co może doprowadzić do nagłej awarii i spowodować poważne obrażenia lub śmierć.

Zbyt niskie ciśnienie może również spowodować:

Uszkodzenia opony prowadzące do jej awarii
Utrudnienia podczas pokonywania zakrętów
Skrócenie żywotności opony
Zwiększenie zużycia paliwa
Pęknięcia spowodowane obciążeniem


Jazda na zbyt mocno napompowanych oponach również może być niebezpieczna. Takie opony są bardziej narażone na przecięcie, przebicie lub pęknięcie spowodowane nagłym uderzeniem. Może to spowodować poważne obrażenia lub śmierć. Nie przekraczaj ciśnienia wskazanego na ścianie bocznej opony. Zalecane ciśnienie powietrza znajdziesz w instrukcji użytkownika.

Nigdy nie pompuj opony, jeśli nie jest zamontowana w motocyklu albo maszynie służącej do montowania opon. Pompowanie niezabezpieczonej opony jest niebezpieczne. W przypadku pęknięcia opona zostanie wyrzucona w powietrze z olbrzymią siłą, co może spowodować poważne obrażenia lub śmierć.

Sprawdzanie ciśnienia w oponie
Sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w tygodniu oraz przed długimi wyjazdami. Korzystaj z dokładnego ciśnieniomierza.
Sprawdzaj ciśnienie, gdy opony są „zimne”. Opony są „zimne”, kiedy motocykl przejechał mniej niż dwa kilometry z umiarkowaną prędkością lub kiedy nie był używany przez przynajmniej trzy godziny.
Jeśli musisz dopompować opony, kiedy są gorące, dolicz 0,28 bar (4 psi) do zalecanego ciśnienia przy zimnych oponach. Sprawdź ponownie ciśnienie w oponach, kiedy będą zimne.
Nigdy nie upuszczaj powietrza z gorących opon, aby osiągnąć wynik zalecany dla opon zimnych. Normalna jazda powoduje rozgrzanie opon i wzrost ciśnienia powietrza. Upuszczenie powietrza, kiedy opony są gorące, może spowodować niebezpieczne niedopompowanie opon.
Jeśli ciśnienie w oponach spada o więcej niż 0,14 bar (2 psi) na miesiąc, to opona, wentyl lub koło mogą być uszkodzone. Skontaktuj się z lokalnym dealerem w celu ich sprawdzenia.

Wentyle i nakrętki wentyli
Stare lub zniszczone wentyle mogą powodować utratę powietrza. Wymień je podczas montowania nowych opon. Używaj nakrętek wentyli (przykręcanych ręcznie), aby ochronić wentyle przed kurzem, pyłem i wilgocią oraz aby zabezpieczyć opony przed uciekaniem powietrza.

Zawsze pamiętaj o odpowiednim napompowaniu przedniej i tylnej opony oraz regularnie sprawdzaj ich ciśnienie. Ciśnienie napompowania ma bezpośredni wpływ na osiągi i zużycie opon.