Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie, aby zapewnić najwyższą jakość podczas jej przeglądania. Pliki cookie są również stosowane celem zapamiętywania ustawień i gromadzenia statystyk strony. Jeśli zaakceptujesz pliki bez jakichkolwiek zmian ustawień, przyjmujemy że akceptujesz również otrzymywanie plików cookies na tej stronie. Istnieje jednak zawsze możliwość zmiany ustawień plików cookie.

Porady

Zdejmowanie i zakładanie nowych opon na felgę (montowanie opon)

02 maja 2012

Valentino Rossi

Dla bezpieczeństwa użytkowników firma Bridgestone zdecydowanie odradza samodzielne montowanie opon motocyklowych.

Dla bezpieczeństwa użytkowników firma Bridgestone zdecydowanie odradza samodzielne montowanie opon motocyklowych. Zdejmowanie i zakładanie nowych opon na felgę może być niebezpieczne. Próba zamocowania opon przez niedoświadczoną osobę, za pomocą nieodpowiednich narzędzi lub w niewłaściwy sposób może spowodować wybuch opony i poważnie zranić lub nawet zabić montującą osobę. Montaż opon najlepiej powierzyć w profesjonalnym serwisie opon.

Jeśli mimo to zdecydujesz się na samodzielny montaż opon motocyklowych, musisz pamiętać o następujących kwestiach:

Jeśli to nie Ty montujesz oponę, stań w dużej odległości od motocykla, w którym montowane są opony. Jest to szczególnie ważne w momencie pompowania opony. Jeśli opona nie zostanie poprawnie zamontowana, może dojść do jej pęknięcia i eksplozji, co może spowodować poważne obrażenia lub śmierć.

Nie wolno montować na motocyklowych felgach opon do samochodów osobowych!

Następujące błędy mogą spowodować poważne obrażenia lub śmierć:

Nieodpowiedni dobór opony i felgi. Opona musi pasować do obręczy pod względem szerokości i średnicy. Na przykład opony o średnicy 16 cali należy montować wyłącznie na felgach o średnicy 16 cali.
Nieodpowiednie sprawdzenie opony i felgi. Obręcz musi być wolna od pęknięć, wgnieceń, odprysków i rdzy. Z kolei opona musi być pozbawiona uszkodzeń stopki, nacięć i przebić.
Przekraczanie maksymalnego ciśnienia osadzania stopki. Opony nigdy nie należy pompować powyżej 0/4 bar (40 psi), aby osadzić stopki. Należy koniecznie upewnić się, że stopki są w pełni osadzone przed dostosowaniem ciśnienia opony do poziomu zalecanego podczas jazdy. Na bezdętkowych felgach należy montować wyłącznie bezdętkowe opony, jeśli takie rozwiązanie zaleca producent felg. Niektóre felgi wymagają dętek. Opona dętkowa musi być montowana na feldze dętkowej po założeniu odpowiedniej dętki.

Nie instaluj dętek nieradialnych w oponach radialnych. Przed zamocowaniem opony na feldze wymagającej dętki sprawdź, czy oznaczenia na dętce pasują do oznaczeń na oponie radialnej.
Na feldze należy zamocować nowy wentyl za każdym razem, kiedy wymieniana jest zużyta opona.
Na feldze z oponą nigdy nie należy stosować substancji łatwopalnych. W czasie działań montażowych nigdy nie wolno podpalać łatwopalnych substancji, aby ułatwić sobie pracę.

Rozmiar felgi
Jest niezwykle ważne, by dobierać opony i felgi o pasujących do siebie rozmiarach. Pamiętaj, aby wybrać opony o rozmiarze, który jest dozwolony dla danej felgi. Felga o nieodpowiedniej szerokości może wpływać na prowadzenie i stabilność. Sprawdź czy szerokość felgi jest odpowiednia dla danej opony. Consult the sizing none of the tyres you want to install for rim width allowances. Pamiętaj o zachowaniu odpowiedniego prześwitu między oponą a wahaczem i osłonami.

Wyważenie kół
Aby uniknąć wibracji i przyspieszonego zużywania opon, należy wyważyć koło i oponę przed użyciem i za każdym razem, kiedy opona jest zdejmowana z felgi lub montowana jest na niej nowa opona. Należy również sprawdzić felgę pod kątem wszelkich niedoskonałości, ponieważ mogą one wpłynąć na ogólne wyważenie.

Wybór rozmiaru opony
Wszystkie motocykle powinny korzystać z opon o rozmiarze podanym przez producenta motocykla w instrukcji obsługi lub na stronie internetowej producenta. Pamiętaj, by stosować opony radialne, tylko gdy jest to wymagane przez producenta motocykla.

Dopasowywanie przedniej i tylnej opony
Osiągnięcie optymalnych parametrów wymaga poprawnego dopasowania przedniej i tylnej opony. Jazda na motocyklu niepoprawnie łączącym oponę radialną z oponą diagonalną lub diagonalną opasaną jest niebezpieczna. Może to bardzo pogorszyć sterowność motocykla i spowodować wypadek skutkujący poważnym obrażeniem lub śmiercią. Aby poprawnie wymienić oponę, zapoznaj się z instrukcją obsługi lub skontaktuj się z lokalnym dealerem.

Opony oznaczone napisem „Front Wheel" montuj wyłącznie z przodu, a opony oznaczone napisem „Rear Positions" – wyłącznie z tyłu.

Niektóre motocykle mogą być wyposażone w opony radialne. Skonsultuj się z producentem
motocykla przed zamontowaniem nowych opon radialnych, aby dobrać opony odpowiadające wymaganiom i specyfikacjom Twojego motocykla.

Zamocowanie nowej opony przedniej w motocyklu ze zużytą oponą tylną może spowodować brak stabilności.

Dętki
Podczas montowania nowej opony na feldze wymagającej dętki, należy wymienić również dętkę. Stare dętki mogą się rozciągać, tworząc zagięcia prowadzące do awarii dętki. Sprawdź oznaczenia wielkości na dętce, aby upewnić się, że pasuje ona do Twojej opony. Nie montuj dętek w motocyklowych oponach radialnych ani nie montuj opon radialnych na felgach wymagających dętek, o ile nie jest to zalecane przez producenta.

Dla bezpieczeństwa użytkowników firma Bridgestone zdecydowanie odradza samodzielne montowanie opon motocyklowych.