Niniejsza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie, aby zapewnić najwyższą jakość podczas jej przeglądania. Pliki cookie są również stosowane celem zapamiętywania ustawień i gromadzenia statystyk strony. Jeśli zaakceptujesz pliki bez jakichkolwiek zmian ustawień, przyjmujemy że akceptujesz również otrzymywanie plików cookies na tej stronie. Istnieje jednak zawsze możliwość zmiany ustawień plików cookie.

Porady

Wszystko, co musisz wiedzieć o oponach motocyklowych.

01 maja 2012

Valentino Rossi

Więcej odpowiedzi na liczne pytania dotyczące opon motocyklowych Bridgestone i opon motocyklowych w ogóle!

Minimalna głębokość bieżnika
Nadmiernie zużyte opony są bardziej narażone na przebicie i inne niebezpieczeństwa czyhające na drodze. Zawsze zmieniaj oponę, zanim jej bieżnik osiągnie minimalną dozwoloną w Twoim kraju głębokość. Opony motocyklowe Bridgestone mają wskaźnik zużycia w postaci małego paska umieszczonego w rowkach opon każdego typu.

Prześwit
Siły odśrodkowe i ciepło wytwarzane w oponie w czasie jazdy mogą zwiększyć jej całkowitą średnicę. Ten efekt jest bardziej nasilony w oponach diagonalnych niż radialnych. Zawsze pamiętaj o zachowaniu odpowiedniego prześwitu między oponą a pozostałymi elementami motocyklu, jak błotniki, łańcuch, wahacz i inne części.

Buksowanie kołami
Doprowadzenia koła do buksowania w celu wyjechania motocyklem, który utknął w błocie, lodzie, śniegu lub mokrej trawie, może być niebezpieczne. Opona buksująca przy wskazaniu prędkościomierza powyżej 55 km/h może szybko osiągnąć prędkość zdolną spowodować jej wybuch. Czasami opona może buksować z prędkością nawet dwa razy większą niż ta wskazywana przez prędkościomierz. Może to spowodować poważne zranienie lub nawet śmierć pasażera i osób stojących w pobliżu, a także rozległe zniszczenia motocykla. Nigdy nie pozwalaj, by koła buksowały przy wskazaniu prędkościomierza powyżej 55 km/h.

Szprychy kół i koła szprychowe
Systematycznie sprawdzaj szprychy kół swojego motocykla. Uszkodzone lub luźne szprychy mogą powodować drgania kół, co może prowadzić do utraty stabilności i przedwczesnego zużycia opon. Sprawdzaj stan taśmy na feldze. Wystająca szprycha może uszkodzić dętkę i przebić oponę.

Przechowywanie opon (i pojazdu)
Opony i/lub pojazdy należy przechowywać w zamkniętych, chłodnych i suchych pomieszczeniach, gdzie woda nie ma możliwości zbierania się wewnątrz opon. Opony i pojazdy należy przechowywać z dala od generatorów elektrycznych, silników i źródeł ciepła, takich jak rury z gorącą wodą. Powierzchnia w pomieszczeniu powinna być czysta i wolna od smaru, paliwa i innych substancji mogących uszkodzić gumę. Nieodpowiednie przechowywanie może spowodować uszkodzenia opon, które nie będą widoczne gołym okiem, ale mogą doprowadzić do awarii opony.

Olej, smar i paliwo
Narażenie na kontakt z tymi substancjami przed dowolny okres czasu może spowodować uszkodzenie opony. Regularnie usuwaj chemikalia z opon czystą i wilgotną ściereczką, niezależnie od tego czy są używane, czy tylko przechowywane.

Koła i felgi
Zawsze pamiętaj o dobieraniu opon o rozmiarze i konstrukcji odpowiadających specyfikacji i rozmiarowi kół podanych przez producenta. Przed zamocowaniem opony zawsze sprawdzaj, czy nie jest uszkodzona.

Ściany boczne i ich pielęgnacja
Ściany boczne, białe paski i wypukłe białe litery myj wodą z mydłem, a następnie spłucz czystą wodą. Nigdy nie nakładaj żadnych innych substancji, środków czyszczących ani regenerujących w celu poprawy wyglądu ścian bocznych. Takie środki mogą uszkodzić gumę oraz pozbawić ją własnej ochrony przed pękaniem pod wpływem ozonu i nieprzychylnych warunków pogodowych.

Testy dynamometryczne
Testy dynamometryczne powodują niezwykle silne, miejscowe obciążenie opon motocyklowych, które doprowadza czasami do powstania niewidocznych wewnętrznych uszkodzeń struktury opony. Może się zdarzyć, że takie uszkodzenia w którymś momencie doprowadzą do awarii opony. Nigdy nie wykorzystuj opon, które przeszły test dynamometryczny, do jazdy po ulicach, torach wyścigowych ani w terenie. W przypadku zamiaru wykonania testu dynamometrycznego zalecamy wykorzystanie opon, które i tak mają zostać wyrzucone, a następnie zdjęcie tych opon z motocykla zaraz po zakończeniu testu.

Więcej odpowiedzi na liczne pytania dotyczące opon motocyklowych Bridgestone i opon motocyklowych w ogóle!